בעד ונגד שימוש בטלפון בבית הספר: מה כדאי לדעת?
טלפון בכיתה: אויב או חבר?
זה התחיל כחלום רטוב של תלמידים – להיות מסוגלים להביא את החבר הכי טוב שלהם לבית הספר, הטלפון הנייד. אבל מה קורה כשמה שנראה כמו מתנה הופך להיות מכשול? בואו נצלול אל הים הסוער של דעות בעד ונגד השימוש בטלפון בבית הספר, ונראה מה קורה כשמכשיר קטן (ויקר) עושה בלאגן בחיים שלנו.
כל היתרונות המפתיעים שכולנו הפתיעו לגלות!
בואו נתחיל עם הצד המואר של העניינים. יש משהו מאוד נוח בלשלוף את הטלפון מהכיס שלך באמצע שיעור מתמורה על פיזיקה ולהשיב לעצמך שאלות שנוגעות לחיים האמיתיים, נכון? הנה כמה יתרונות שמעוררים את החיוך:
- מידע בכל רגע נתון: דמיינו את עצמכם בשיעור היסטוריה, והמרצה שואל שאלה על תקופה מסוימת. רק שתתייג את המורה והטלפון יהיה אצלו – מיד תוכל לחפש את התשובה און-ליין!
- קשרים חברתיים: כשסטודנטים מתקשרים אחד עם השני על גבי אפליקציות בלייב, הם מפתחים קשרים חשובים. זה לא רק על השיעור, זה גם על חיי החברה!
- כלים טכנולוגיים: לא לשכוח את כל האפליקציות שמתעדכנות כל הזמן. אפשר לנהל יומנים, אפליקציות לימודיות, תרגול בחשבון וזה באמת נותן למידה אחרת.
- תשובות מהירות: רוצה לדעת מה קורה בשיעור? יש אפליקציות שמאפשרות לך לקבל מידע מהר. כל מיני קבוצות לימוד מיידיות!
אבל האם זה באמת כל כך ורוד?
לפי דחיקת יתרון היתר, यहाँ מגיע הצד השני של המטבע. האם יש משהו בלפעמים להגיע עם יד רחבה אחת ושפתיים מזוגגות של רשתות חברתיות והשמות של כל החברים המוזרים שלך? כן, בהחלט. הנה כמה חסרונות שפשוט אי אפשר להתעלם מהם:
- הסחות דעת: באמת, מה הסיכוי שאתה תוכל לראות צפייה בשיעור כשיש לך נוטיפיקציה מ-"תסביך בין שיינדלה לאורן"? טלפון זה אויב שקט – איך אמרו? 'יש פה שיעור, חברים!'
- בעיה של ממושקעים: בואו נודה – כל תלמיד יכול לבלות שעות על גבי שעות ברשתות החברתיות. המורה תוהה למה התלמיד לא מקשיב? כי הוא פשוט תפוס בתוך פיד הממים של טוויטר!
- שיחים לא נאותים: אמנם אנחנו כביכול נמצאים בתיכון, אבל זה לא אומר שכולם רואים את השיחות שלכם באור הנכון. מדברים על דברים שלא היו צריכים להיאמר.
- מכשול וקירות הגב: מה קורה כשכל תלמיד בתור לקורס תכנות? נכנסים למסע טכנולוגי שבו כל התלמידים סבורים שהכיתה היא מקום לעבודה, בזמן שאחד מהם משחק באפליקציה כל הזמן.
מה באמת קורה בכיתה?
ואם חשבתם שכאן נגמר הסיפור, אז אתם יכולים לגלות את ההפתעה הבאה! מה קורה כשברקע של כל כיתה, טכנולוגיה פורחת? בשיעור מידת התקשורת הפנימית? ההשפעה של טכנולוגיה על התלמידים היא פי כמה יותר מההקשר האישי והטכנולוגי שבו?!
הכוונה המסורתית מול החדשנית:
המורים מתמודדים עם שינוי גישה אל הלימודים. האם לתת לתלמידים להשתמש בטלפונים ככלים מעשיים או לא? איך לנהל את השיעור כך שהוא יהיה מעניין ומהנה, בלי "בגלל פול גז בערכות לבית הספר"?
שאלות שכל אחד שואל!
- איך אתה מונע הסחת דעת מכיתת הלימוד?
- מהי הדרך הטובה ביותר לנצל טלפון באופן חלקי?
- האם תלמידים יכולים להתמודד עם המרכזיות של המידע בימינו?
- מה התגובות של הורים ומורים לשימוש בטלפונים בכיתה?
המאבק בין הישן לחדש – מצב קונפליקטואלי
אז מה הפתרון? נו, זה לא קל. יש צורך במאמצים מעבר לכמה כללים קלי דעת – חשוב מאוד לנהל חינוך טכנולוגי בריא, שכולל את השימוש הנכון בטלפונים. מקום שבו הטכנולוגיה לא מהווה סכנה, אלא כלי לימוד. עם הזמן הידע הפך לנגיש, אבל התלמידים זקוקים למורחים על משמעת עצמית ולכהונה דרך ניהול. האם נוכל לחנך דור שבאמת יידע מתי להשתמש בטלפון? נדע בסוף!
שורה תחתונה
אז בסופו של דבר, האם הטלפון הוא חבר או אויב בבית הספר? קשה לקבוע. זה תלוי בשימוש וכיצד המורים וההורים מנהלים את זה. ברור שטכנולוגיה היא חלק מהחיים שלנו, והכי חשוב לנהל אותה בזהירות. איך? דרך השכלה, תובנות וחינוך מתמשך. אז רגע, עוד לא קיבלת תשובה? בואו, ההמשך טמון בעיקר בכיצד ננהיג את העידן החדש!